Edblad hedrar Roks med smyckeskollektion

Varje år designar Edblad ett antal smycken till förmån för några väl utvalda organisationer, och tilldelar dessa en del av försäljningen. 2019 fokuserar Edblad på en enda mottagare; Roks Aurorafond, vars intäkter går oavkortat till våldsutsatta tjejer och kvinnor.

Hej Cathrine Edblad, grundare av designföretaget Edblad! Hur gick det till när ni valde att tilldela 2019 års smyckeskollektion till Roks?

– Det kändes naturligt. Edblad är ett kvinnligt bolag och det är nästan uteslutande kvinnor som jobbar här. För oss är det självklart att stötta utsatta tjejer och kvinnor. Vi har den här välgörenhetssatsningen varje år och inför 2019 så gick vår projektledare igenom över 450 organisationer och företag, men i slutändan kändes Roks som det enda självklara. Könet ska inte avgöra hur man blir bedömd eller behandlad. Tyvärr är det så det ser ut idag, och det finns så otroligt mycket kvar att göra. Roks möter kvinnor som blir brutalt utsatta, inte minst i hemmet som ska vara den tryggaste platsen av alla.

Vad har ni för förhoppningar med den här kollektionen? 

– Vi har tagit fram en stiliserad kvinnosymbol till det här armbandet, lite lik Roks logotyp faktiskt. Givetvis har vi ekonomiska förhoppningar för armbandet, alltså att den drar in pengar till Aurorafonden. Vi tror på att stötta varandra, kvinnor emellan, men vi har också en förhoppning om att designen som är sparsmakad och subtil ändå ska ingjuta power och styrka hos bäraren. Kvinnlig styrka! 

När lanseras smycket och hur länge säljer ni det? 

– Från och med mitten nu och ett år framåt säljer vi armbandet. Vanligtvis brukar vi ha två välgörenhetsprojekt per år, men nu jobbar vi med enbart en kollektion, vilket innebär att vi kommer ha fullt fokus Roks arbete. Så många kvinnor är med om saker de inte borde vara med om. Det vill vi uppmärksamma!